14 08 2016

Bedri Rahmi’yi Karısının Yanında Başka Bir Kadın İçin Ağlatan Şi

Bedri Rahmi’yi Karısının Yanında Başka Bir Kadın İçin Ağlatan Şiir: Karadutum 13 Ağustos 2016 Facebook'ta Paylaş   Twitter'da Paylaş    1949’da bir gün İstanbul Büyük Kulüp’teki bir toplantıda, davetliler Bedri Rahmi Eyüboğlu’ndan bir şiir okumasını iste…diler. Eyüboğlu ayağa kalktı ve Karadut’u okumaya başladı: “Karadutum, çatal karam, çingenem Daha nem olacaktın bir tanem Gülen ayvam, ağlayan narımsın Kadınım, kısrağım, karımsın”… Bedri Rahmi, şiiri okurken aniden gözlerinden yaşlar süzüldü. Salondaki herkes niye ağladığını anlamıştı; tabii herkesten çok, hemen yanı başındaki karısı Eren Eyüboğlu… Çünkü şiirde “kadınım, kısrağım, karımsın” dediği kadın, karısı değildi. Bu şiiri 3 yıl önce, bir başka kadın için yazmıştı: Mari Gerekmezyan… “Kara saplı bıçak gibi” Mari, Bedri Rahmi’nin asistanlık yaptığı Güzel Sanatlar Akademisi’nin heykel bölümüne misafir öğrenci olarak gelmişti. O dönem askerliğini yapmakta olan şair – ressamın sinesine, “kara saplı bir bıçak gibi” saplanmıştı. Mari, Bedri Rahmi’nin bir büstünü yapmıştı. Bedri Rahmi bu büstü, Mari’nin çeşit çeşit portresiyle ve ona yazılmış şiirlerle yanıtlamıştı. Artık aşklarından bütün İstanbul haberdardı. Bedri Rahmi, sanatında tam bir patlama yaşıyor, Eren Eyüboğlu ise sabırla eşinin kendisine dönmesini bekliyordu. Yorgun yürek “Karadut”, 1946’da menenjit tüberküloz kaptı. İyileşebilmesi için antibiyotik lazımdı. Savaş yeni bitmişti ve i... Devamı

17 08 2015

2010-2014 Yıllarında Yayınlanan Öykü Kitapları

2010Ö Ahmet Büke, Kumrunun Gördüğü, Can Yayınları, 2010Ö Ahmet Güngör, Beylik, Betik Kitap Yayınları, 2010Ö Ahmet Ümit, Agatha’nın Anahtarı, Everest Yayınları, 2010Ö Altay Öktem, Sonsuz Sıkıntı, Everest Yayınları, 2010Ö Aslı Tohumcu, Şeytan Geçti, İthaki Yayınları, 2010Ö Ayşe Çelik, Kâğıt Gemiler, Yapı Kredi Yayınları, 2010Ö Behçet Çelik, Diken Ucu, Can Yayınları, 2010Ö Birsen Ferahlı, O Yaz…, Yapı Kredi Yayınları, 2010Ö Celal Özcan, İsrafiller Oldu mu?, Heyamola Yayınları, 2010Ö Cem Kertiş, Çirkin Çocuklar, Arı Sanat Yayınevi, 2010Ö Cem Uçan, Başlangıç Noktasına Geri Dön!, Doğan Kitap, 2010Ö Cemal Şakar, Hikâyât, Ferfir Yayınları, 2010Ö Cemal Şakar, Sular Tutuştuğunda, Hece Yayınları, 2010Ö Çiğdem Aldatmaz, Aynada Yeni Bir Kadın, Yitik Ülke Yayınları, 2010Ö Çiler İlhan, Sürgün, Everest Yayınları, 2010Ö Deniz Tural, Hüseyin ve Mezar Kazıcı Mahdumları, Kora Yayınları, 2010Ö Emir Kalkan, Kayıp Yüzler, Ötüken Neşriyat, 2010Ö En az 70 civarında öykü kitabı yayınlandı. 2010Ö Erendiz Atasü, Hayatın En Mutlu An’ı, Everest Yayınları, 2010Ö Ertuğ Uçar, Dünyayı Seyretmek İçin Bir Yer, Yapı Kredi Yayınları, 2010Ö Fadime Uslu, Büyük Kızlar Ağlamaz, Pupa Yayınları, 2010Ö Fatih Özgüven, Hep Yazmak İsteyenlerin Hikâyeleri, Metis Yayınları, 2010Ö Funda Özsoy Erdoğan, Gülümsemeyi Unutma, Ötüken Yayınları, 2010Ö Gökhan Özcan, Serçe Parmağı, April Yayınları, 2010Ö Güray Süngü, Deli Gömleği, Hece Yayınları, 2010Ö Güzide Ertürk, Düşeş,... Devamı

12 04 2015

EDEBİYATTA KASTAMONU / ALİ ŞAHİN (Araştırma)

Kurtuluş Savaşı’nda yöre, Anadolu’nun giriş kapısı durumundaydı. İstanbul’dan “Kurtuluşçular”a katılmaya gelenler, İnebolu-Kastamonu-Çankırı üzerinden Ankara’ ya geçiyordu. Karadeniz’den gelen cephane de bu yolla cephelere taşınmıştır. Özellikle İnebolu, daha çok bu yüzden anılara, edebiyat ürünlerine yansımıştır. Şuara tezkiresi yazarı Latifi (1491–1582) Kastamonuludur. Yapıtında XVI. yy ortalarına değin yetişmiş şairler üstüne bilgiler vermiştir. “İkinci derecede bir divan şairi” (Necatigil, s.18) sayılmaktadır. Ayrıca, Galib Paşa (Abdülhalim) diye bilinen (?-1876) divan şairi, yöre dilini edebiyat ürünlerinde kullanmıştır. İlk kez, halk ağzıyla güldürücü, yerici gazeller yazmıştır. Türk köylü ağzını, aruz veznine uygulayarak yazdığı eseri taş-baskı tekniğiyle basıldı. Bu Dünyadan Nazım Geçti adlı anı yapıtında Va-Nu, Kurtuluş Savaşı başlarında Nazım Hikmet’le Anadolu’ya geçişlerini anlatırken İnebolu’nun bir “giriş kapısı” olduğunu, hem de “süzgeçli bir kapı” olduğunu belirtiyor. O günlerde kasaba yabancılarla doludur. Ankara’dan izin çıkarsa “geçilir”, çıkmazsa “geriye dönülür” Birinci Dünya Savaşı bitiminde Almanya‘dan yurda dönen “Spartakistler”den kimileri İnebolu’dadır. Sadık Abi, Vehbi Sarıdal ve Nafi Atuf da aralarındadır. Bir araya geldiklerinde Nazım’la kendisinin yabancısı olduğu biçimde, toplumsal sorunlarla çözüm yollarını tartışmaktadırlar. Nazım’la Va-Nü Anadolu’yu ilk kez görmenin coşkusu içindedir. Birlikte “İnebolu” şiirini yazarlar. İki arkadaş tuttuk dağlara giden yolu Öyle yükselmişiz ... Devamı